Fiscale kennis 3.2
De kandidaat benoemt de meest voorkomende administratieve verplichtingen ten aanzien van loonheffing en afdracht sociale verzekeringspremies.
Administratieve verplichtingen
In de wet LB staan verplichtingen voor de werkgever maar ook voor de werknemer.
Verplichtingen werknemer:
• Als je start bij een werkgever, moet je een aantal gegevens schriftelijk aan de werkgever doorgeven. Deze gegevens zijn nodig voor de inhouding van de loonheffing. Dit noemt men een eigen verklaring. De gegevens zijn naam, geboortedatum, Burgerservicenummer, adres, postcode en woonplaats.
• Tijdens het werk moet je je kunnen legitimeren.
Verplichtingen werkgever:
• De werkgever moet aan de hand van een identiteitsbewijs, voor de eerste werkdag van de werknemer de identiteit van die werknemer vaststellen. Hij moet een kopie bewaren in de administratie.
• De werkgever moet voor iedere werknemer een loonstaat aanleggen.
• De werkgever moet een loonstrook aan de werknemer geven.
• De werkgever moet een jaaropgaaf aan de werknemer geven.